تبلیغات
همه چیز بدونید - اسرائیل و آمریکا به تصمیمات سرنوشت ساز در مورد برنامه هسته‌ای ایران نزدیک می‌شوند .
 
همه چیز بدونید
                                                        
درباره وبلاگ

هر روز بهتر از دیروز ، شعار نیست حقیقت است

مدیر وبلاگ : مهدی حیدری
نظرسنجی
در کدام قسمت هستید؟؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
************* ************* *************

با شکست‌های متعدد آمریکا و غرب در توقف برنامه اتمی ایران اسرائیل به گزینه نظامی بیشتر نزدیک می‌شود و راه حل این مسئله را استفاده از نیروی نظامی و حمایت آمریکا از حملات احتمالی اسرائیل می‌داند.


 اندیشکده «روابط بین‌الملل» در مقاله‌ای به قلم «ذکی شالوم» می‌نویسد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های بین‌المللی برای توقف برنامه اتمی ایران عمدتا یکی از این روش‌های زیر بوده‌اند:

1- تماس‌های بین‌المللی با حکومت ایران برای قانع کردنش به قبول چارچوبی برای رسیدن به توافقی قابل قبول با غرب به طور کل و به خصوص آمریکا در مورد آینده فعالیت‌های اتمی ایران.

2- اعمال تحریم‌ها با شدت‌های مختلف برای ضربه زدن به اقتصاد ایران. 

3- انواع فعالیت‌های مخفی که به اسرائیل و آمریکا نسبت داده می‌شوند.

در ماه‌های اخیر سه مذاکره با ایران شد: اول در استانبول، دوم در بغداد و آخری در مسکو. هر سه شکست کامل خوردند، و هیچ نشانه‌ای از موفقیت دیده نشد. حکومت ایران نشان داده که توسط طرف‌های گفتگو اعضای 1+5 (پنج عضو دایم شورای امنیت به اضافه آلمان) از کار منصرف نخواهد شد. کاملا برعکس بیانیه‌های صادره توسط ایران نشان‌دهنده اعتماد به نفس و تردید درباره توانایی جامعه بین‌المللی (که شامل آمریکا هم می‌شود) برای زدن ضربه جدی به حکومت است. [1]


«اوباما» در ماه‌های اخیر برای دستیابی به موافقت بین‌المللی برخوردش را نرم‌تر کرده است


تلاش‌های رییس جمهور «اوباما» برای دستیابی به موافقت بین‌المللی برای اقدام علیه ایران او را ملزوم کرده که در ماه‌های اخیر برخوردش را به صورت قابل توجهی آرام‌تر کند، مخصوصا نسبت به دیدگاه‌هایش در کنفرانس آیپک در ماه مارس 2012. آخرین حال حالت از رویکرد میانه‌گرا در کنفرانس جی 8 در آمریکا در اواسط ماه می 2012 نشان داده شد. انتخابات رییس جمهوری همچنین رییس جمهور را وادار به رفتن به فضایی آزاد از شوک کرده است حتی اگر این آرامش توهم باشد. این حالت شانسش را برای دست یافتن به رای مردم آمریکا برای دور دوم ریاست جمهوری‌اش بیشتر می‌کند. [2]

برآورد مشترک در اسرائیل این است که ادامه این مسیر با این شدت فعلی منجر به دستیابی ایران به توانایی‌های اتمی در آینده نزدیک می‌شود. با این پیش‌زمینه نخست وزیر «نتانیاهو» نارضایتی کامل خود را از موقعیتی که دولت «اوباما» به ایران در گفتگوها داده نشان داده است. این پیام تلویحی ولی غیر قابل اشتباه این است که این موقعیت‌ها توسط ایران به منزله ضعف دیده می‌شود و فقط وضعیت بدون انعطاف تهران در مذاکراتش با قدرت‌های بین‌المللی را محکم‌تر می‌کند. در هر حال اسرائیل نمی‌تواند هیچ‌گونه کوتاهی را که به توقف فعالیت‌های اتمی ایران منجر نمی‌شود قبول کند. [3]


موقعیت اسرائیل در برابر برنامه اتمی ایران


نخست وزیر «نتانیاهو» سه شرط مهم به1+5 ارائه داده که از ایران درخواست کنند. ایران باید:

1- تمام فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند. 

2- تمام منابع غنی‌سازی شده را به خارج از مرزهایش بفرستد. 

3- تاسیسات زیرزمینی اتمی خود در نزدیکی شهر قم را تعطیل کند. 

نخست وزیر تاکید کرده که تنها تعهد کامل ایران به اجرای این شرایط به همراه شفاف سازی که این شرایط کامل اجرا شده‌اند می‌تواند برنامه اتمی ایران را متوقف کند. [4]

برآورد اسرائیل از موقعیت با برآورد آمریکا متفاوت است. اسرائیل فکر می‌کند پیشرفت ایران به سمت تسلیحات اتمی اسرائیل را در خطر جدی قرار می‌دهد. اسرائیل همچنین تخمین می‌زند که زمان به طور جدی توانایی اسرائیل برای ضربه زدن به ایران را محدود می‌کند، و همچنین درجه حرکت سیاسی اسرائیل را کم می‌کند. از نظر عملیاتی اسرائیل تخمین می‌زند ایران در حال رسیدن به منطقه امن است که توانایی اسرائیل برای فعالیت موثر علیه ایران را مشکل و حتی غیرممکن می‌سازد.

اسرائیل می‌داند که دوره انتخابات ریاست جمهوری فعلی زمان خوبی است که مسئله اتمی شدن ایران را پیش بکشد. اسرائیل تصور می‌کند که دولت در این زمان به هر کاری دست می‌زند تا رضایت تل‌آویو را به دست آورد و از انتقادش می‌گریزد تا «اوباما» در خطر از دست دادن رای یهودی‌ها نباشد. اسرائیل به صورت موجهی نگران بعد از انتخابات آمریکا است چون قوانین بازی بین بین خودش و دولت آمریکا تغییر جدی می‌کند. دولت آمریکا بعد از انتخابات، حال چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه قادر خواهد بود فشار بیشتری درباره حمله به ایران بیاورد.

 

دو راهی سرنوشت ساز برای اسرائیل 

 

طبق این شرایط اسرائیل به دوراهی سرنوشت‌سازی می‌رسد، که باید بین دو گزینه انتخاب کند:

1- قبول استراتژیک ادامه مسیر فعلی شاید با فعالیت بیشتر در مرحله تاکتیکی برای به تاخیر انداختن پروژه اتمی ایران. این راه اسرائیل را وادار به قبول امکان این‌که ایران به توانایی‌های اتمی‌اش در آینده نزدیک می‌رسد می‌کند. اگر این اتفاق بیافتد اعتبار و قدرت اسرئیل به همراه موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش به شدت آسیب خواهد دید. 

2- اقدام نظامی مستقل علیه ایران علی‌رغم خطرات این‌کار.  

سخنرانی‌های عمومی رهبران سیاسی اسرائیل به خصوص نخست وزیر و وزیر دفاع هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که تصمیم اسرائیل به گزینه دوم گرایش دارد. با این‌حال موانع سیاسی مختلف به همراه تردید درباره موفقیت عملیات نظامی و نگرانی‌ها درباره عکس‌العمل‌ها ممکن است در آخر اسرائیل را وادار به دوری از انتخاب نظامی کند.

 

تغییر مهم در سیاست دولت «اوباما» ممکن است از مقابله جدی با ایران جلوگیری کند  

 

وضعیت فعلی شامل یک عنصر است که می‌تواند از نیاز اسرائیل برای اقدام مستقل نظامی علیه ایران جلوگیری کند و آن هم رییس جمهور «اوباما» است. برای محدود کردن امکان حمله نظامی اسرائیل به ایران دولت «اوباما» باید متوجه موارد زیر شود:

1- رهبری ایران برنامه اتمی ایران را از اهم منافع ملی می‌شمارد. حکومت روحانیون آماده است تا هزینه سنگینی برای دستیابی به توانایی‌های اتمی بپردازد. بنابراین مبرهن است که تنها با فشاری عظیم بر ایران به همراه فعالیت‌ها تهدیدآمیز به رهبران ایران توجیهی برای توقف برنامه اتمی و یا قبول موقعیتی رضایت بخش برای آمریکا می‌دهد. 

2- اقدامات انجام شده علیه ایران تا به امروز کارگر نبوده است. ادامه این چارچوب به احتمال زیاد برای توقف برنامه اتمی این کشور شکست خواهد خورد. 

3- تا به حال حکومت ایران به تهدیدات دولت آمریکا که در صورت شکست خوردن بقیه راهها به حمله نظامی روی خواهد آورد وقعی نگذاشته است. 

4- حمله نظامی علیه ایران حال چه از طرف آمریکا و چه از طرف اسرائیل خطراتی وسیع و بزرگ دارد. با این حال خطرات ایران اتمی تقریبا از خطرات حمله نظامی برای متوقف کردن این امر بیشتر است.

 

تلفیق سیاست، اقتصاد و عملیات نظامی که به جنگ ختم نشود ممکن است نظر ایران را جلب کند


توجه به این موارد دولت را وادار به قبول تغییری عمده در موقعیتش خواهد کرد، اگر قصد داشته باشد که تعهدات عمومی و خصوصی‌اش در مورد منع ایران از دستیابی به توانایی‌های اتمی را عمل کند. به علاوه درخواست‌های روشن و قطعی در مورد اتمی شدن ایران، دولت باید تشخیص دهد که این تقاضاها در صورتی نظر رهبران ایران را جلب خواهد کرد که جنبه نظامی داشته باشند ولی به جنگ منجر نشوند. این اقدامات عزم آمریکا را به رهبران ایران نشان خواهد داد. [5]

هرکسی که به درستی نگران نتیجه حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران است باید بفهمد که تنها تلفیق سیاست، اقتصاد و عملیات نظامی که به جنگ تمام عیار تبدیل نمی‌شود می‌تواند نظر رهبران ایران را به عنوان خطری معتبر برای منافع ایران جلب کند و نیاز عملیات گسترده نظامی علیه ایران را رفع کند.

 

گزینه‌های دیگر آمریکا برای اجبار ایران به توقف برنامه اتمی‌اش


در کنار گفتگوی سیاسی و تحمیل تحریم‌ها آمریکا می‌تواند از مواردی با درجه‌هایی با شدت گوناگون علیه ایران استفاده کند. از میان آنها:

1- اعمال فشار سنگین بر مصرف کنندگان اصلی نفت ایران که اولین آنها چین است که نزدیک یک چهارم صادرات نفت ایران را وارد می‌کند و بعد از آن هند، ژاپن و ایتالیا که همگی از متحدان نزدیک آمریکا هستند. 

2- در همین زمان آمریکا باید به این کشورها نشان دهد که مصمم است از ایرانی اتمی به هر قیمتی جلوگیری کند و در هنگام مواجهه با ایران تاسیسات نفتی‌اش صدمه سنگینی خواهد خورد. در این موقعیت جریان نفت به این کشورها مختل خواهد شد و به این دلیل عاقلانه است که به دنبال گزینه‌های مطمئن دیگری به غبر از نفت ایران باشند. 

3- فشار بیشتری بر سوریه تحت رهبری «اسد» آورده شود. حکومت رییس جمهور «اسد» ، نزدیک‌ترین متحد ایران به خاطر جنگ داخلی سوریه در معرض خطر جدی قرار دارد. اقدام مصمم آمریکا علیه سوریه با حمایت جامعه بین‌المللی ایران را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد: آیا باید به تعهداتش به سوریه به عنوان متحدش عمل کند و در خطر مواجهه با آمریکا قرار گیرد و یا از مداخله اجتناب کند و اعتبار و قدرتش را به خطر بیاندازد؟ 

4- دولت رییس جمهور «اوباما» ممکن است به افرادش توصیه کند از بیان شک و تردید درباره برخورد نظامی خودداری کنند چون در نظر ایران به عنوان ضعف جلوه خواهد نمود. در کل سخن درباره مشکلات عملیات نظامیو نتایج مخربش در غرب و به خصوص در آمریکا باید تا حد ممکن کم باشد. 

5- تقویت همکاری سیاسی و امنیتی آمریکا با متحدان منطقه‌ای که شامل اسرائیل، عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس می‌شود. این کار می‌تواند از طریق کارهای متعددی با شدت مختلف انجام شود مثل دادن تسلیحات جدید به این کشورها، تقویت توانایی‌های دفاعی مردمی این کشورها با تسلیحات آمریکایی و نیروهایی که آنها را تقویت کنند، اجرای مانورهای نظامی کوچک یا گسترده با آنها، برگزاری ملاقات‌های متعدد سیاسی و امنیتی در منطقه و در واشنگتن در تمام رده‌ها (از مقامات دولتی و نظامی تا ملاقات‌های سران در واشنگتن و دیدار رییس جمهور «اوباما» از منطقه) 

6- تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس به خصوص ناوهای دریایی مثل ناوهای هواپیمابر، ناوشکن، روبندگان مین و غیره و جت‌های جنگی. این نوع حضور در نوع خودش نشان‌دهنده قدرت نظامی عظیم آمریکا است و می‌تواند نیرویی جلودارنده ایران باشد. 

در هر زمان آمریکا می‌تواند حضورش را در منطقه به صورت خشن‌تر و محسوس‌تری نشان دهد. با این حال آمریکا باید مشروعیت هر قدمش را بر اساس قوانین بین‌المللی بررسی کند و بر چگونگی بازخوردشان در نظر عموم آمریکا و غرب فکر کند.

 

اسرائیل، آمریکا و انتخاب نظامی


اسرائیل تمایل آمریکا برای اجتناب از جنگ در خاورمیانه بعد از عقب‌نشینی نیروهایش از عراق و افغانستان را کاملا می‌فهمد. اسرائیل همچنین متوجه است که رییس جمهور «اوباما» در مورد حرکاتی که منجر به شوک‌های بزرگ که در صحنه بین‌الملل و اقتصاد آمریکا حس می‌شود امتناع می‌کند. از طرف دیگر دولت «اوباما» باید تشخیص دهد که اولویت اول اسرائیل تضمین امنیت خود و شهروندانش است و مصمم است که در صورت نداشتن انتخاب دیگری متوصل به حمله نظامی علیه ایران شود.

دولت «اوباما» باید متوجه باشد که عملیات نظامی اسرائیل علیه ایران حتی بدون همکاری آمریکا پای این کشور را به میدان جنگ می‌کشد. ایران قادر نخواهد بود از واکنش نسبت به اهداف آمریکایی و یا متحدان نزدیک آمریکا در منطقه‌ای که اسرائیل عمل می‌کند اجتناب نماید. این یعنی که صرف نظر از خواسته‌هایش آمریکا به میدان جنگ علیه ایران کشیده می‌شود بدون این‌که کنترلی بر اتفاقات داشته باشد.

به علاوه دولت باید فرض کند که بلافاصله بعد از شروع مخاصمه کنگره قوانینی وضع خواهد کرد که حمایت رییس جمهور از اسرائیل را خواستار می‌شوند. همراه با عقاید موافق عموم برای دولت چاره‌ای جز حمایت از اسرائیل نمی‌ماند. واقعیتی که ما با آن روبرو هستیم مشکل است و تصمیمات سرنوشت‌سازی باید گرفته شود.



 

 


پایان

 

 

 


پروفسور «ذکی شالوم» محقق ارشد در نهاد تحقیق «بن گوریون» ، دانشگاه «بن گوریون» و عضو ارشد محقق در نهاد مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو است.

 

[1] بعد از ملاقات با «میت رومنی» در اورشلیم، نخست وزیر «نتانیاهو» بیان کرد: «ما باید صادق باشد و بگوییم که تمام تحریم‌ها و دیپلماسی تا به حال برنامه ایران را یک ذره هم به عقب نیانداخته است.» «سارا موری» در مقاله «رامنی محکم حرف می‌زند او از حق اسرائیل برای منع برنامه تسلیحات اتمی ایران دفاع می‌کند.» وال استریت جورنال در 30 جولای 2012

[2] «اوباما» نظراتی قبل از ملاقات کاری‌اش با سران جی 8 می‌دهد. متن سخنرانی در واشنگتن پوست در 19 می 2012

[3] بعد از ملاقات با «میت رومنی» در بیت‌المقدس، نخست وزیر «نتانیاهو» به شدت از سیاست آمریکا در مورد ایران انتقاد کرد. او بیان کرد: من اعتقاد دارم که ما نیاز به تهدید نظامی جدی و معتبر همراه با تحریم‌ها داریم تا شانس تغییر وضعیت را داشته باشیم. «سارا موری» در مقاله «رامنی محکم حرف می‌زند او از حق اسرائیل برای منع برنامه تسلیحات اتمی ایران دفاع می‌کند.» وال استریت جورنال در 30 جولای 2012

[4] خلاصه کنفرانس آی‌ان‌اس‌اس، بخش اول سخنرانی نخست وزیر «نتانیاهو» 29 می 2012

[5] درباره تعهد رییس جمهور «اوباما» برای توقف ایران به دستیابی به قدرت اتمی مقاله «مارک هالپرین» «اوباما» : ممانعت، عدم جلوگیری در 5 مارس 2012

 






نوع مطلب : عمومی، آیا میدانید؟، مطالب جالب و خواندنی، سیاسی، ایران، 
برچسب ها : آمریکا، اسرائیل، ایران، برنامه ی هسته ای ایران،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.